Det nylige coronavirus udbrud har vist os hvor vigtig digital marketing og online tilstedeværelse er, for at holde en virksomhed oven vande. Lige gyldigt størrelse eller industri. En online tilstedeværelse giver dig mulighed for at engagere kunderne, skabe fortjeneste, holder på dine medarbejdere og ultimativt holde din forretning i live. Lige gyldigt om der er en global pandemi eller ej.
Online tilstedeværelse kan blive skabt på mange måder – for eksempel ved at have og løbende optimere din hjemmeside mod søgemaskinerne, sociale medier så som Facebook, instagram og twitter eller sælge dine produkter og services online.
Forretninger der var dygtige til at tilpasse sig hurtigt og bruge online tilstedeværelse til deres fordel sikrede sig overlevelse i disse interessante og turbulente tider.
Eksemplerne på dette er mange
Blandt dem er, Spritfabrikken Danmark som er hårdt ramt af alle de aflyste festivaler. De organiserede et lagersalg via Facebook og fremmødet var fænomenalt. Dette ville have været meget svært at organisere med traditionelle medie, hvilket er langt dyrere, tager længere tid og er ofte et skyd i tågen da man ikke kan målrette sig særligt specifikt og derfor taler til hele befolkningen. Ved at bruge Facebook blev budskabet spredt hurtigt og effektivt til målgruppen og tiden der blev brugt på det burde ikke løbe op i mere end 30 minutter til at opsætte begivenheden.
En anden virksomhed der nød godt af og måske blev reddet af det digitale samfund vi lever i, er Ditlevsdal Bison farm. Denne virksomheds omsætning er baseret på de kunder der kommer for at besøge farmen, se dyrene strejfe omkring på de store marker og bagefter besøger gårdbutikken og restauranten. Med en lockdown og derfor ingen mulighed for besøgende på gården, var virksomheden truet af konkurs. De overvejede endda at dræbe dyrene og lade dem gå til spille. Ejeren rakte ud til gårdens netværk via Facebook og hele landet svarede ved at sende donationer via MobilePay. Disse donationer nåede helt op på en million DKK.
Mange restauranter var hårdtramt under nedlukningen af landet. Restauranter landet over brugte sociale medier og deres hjemmesider til at mindske skaden. Der har været mange gode eksempler på virksomheder der vedlige holder deres kontakt med deres kunder og gæster med små regelmæssige opdateringer. Da restauranterne spurgte om hjælp fra deres netværk, stod netværket klar.
Brugerne havde ikke lyst til at se deres yndlingsmadsteder dreje nøglen om og give fortabt. Loyale kunder støttede restauranterne ved at bestille take out og endda ved at sende donationer. Dette kunne man gøre ved at bruge en app eller restaurantens hjemmeside. Endnu engang viste online tilstedeværelse sig absolut nødvendig for overlevelse.
Når vi snakker online tilstedeværelse, er dette de 4 trin man bør investere i
- Online synlighed
Invester i din hjemmeside og få professionel hjælp til at optimere den mod søgemaskiner. At forbedre din online synlighed, vil hjælpe dig med at komme i kontakt med potentielle kunder og gro din forretning på den lange bane. - Lokale listings
Sikre at du kan findes nemt i dit lokale netværk og område. Dette kan du gøre ved at opsætte din Google My Business, hvilket vil markere din forretningslokation på google maps. - Brug dine sociale medier
Set sociale medier sider op hvis du ikke allerede har en og start din kommunikation med dit netværk og allerede loyale forbrugere. Dette vil også hjælpe dig med at sprede brand awereness og samle anmeldelser som vil højne spredningen af dit gode brand. - Invester i Google Ads
at bruge Google Ads er en god måde at få din virksomhed placeret lige foran dine brugere. Disse brugere leder allerede efter dit produkt eller service og er klar til at handle. Dette virker med det samme, men kun så længe du betaler for det.
Om vi skal igennem endnu en lockdown grundet corona i efteråret eller vinteren er stadig uvist. En ting er dog sikker – Din virksomhed har ikke råd til ikke at investere i online tilstedeværelse.