Vi kender det nok godt alle sammen, og vi har helt sikkert prøvet det i løbet af vores skolegang. At give og modtage feedback kan for mange individer både komme som en gave men også med en større frygt. Men vil du skabe en virksomhed, som er den bedste version af sig selv, bør feedback være et helt centralt element.
Feedbacken skal naturligvis bruges konstruktiv, og benytter du dig af eksempelvis nps today, bliver dette gjort helt simpelt. Bruger du ikke allerede feedback i din virksomhed, er det på tide at udvide jeres arbejdsmetoder.
Feedback som grobund til at skabe bedre vækst
Skal feedback overhovedet kunne bruges til noget som helst i en mindre startupvirksomhed, er det helt centralt, at der bliver set på denne som et konstruktivt element. Det er således vigtigt at tillade, at feedbacken kan skabes, og måske endnu mere vigtigt at denne skabes upåvirket.
Feedback kan komme fra mange forskellige vinkler. I startupvirksomheder er især kunders indtryk og tanker vigtige for at vide, hvor der kan skabes større vækst. Men også den feedback, som kan komme fra andre iværksættere i ens netværk, kan få en helt central rolle, når det handler om at skabe en virksomhed, som altid udvikler sig.
At sidde i sin egen lille boble
Bruger du alt din tid på at sidde og kun fokusere på virksomheden, og kommer du derfor ikke ud og ser, hvordan denne rent faktisk bliver taget imod, vil du hurtigt opleve, at du ikke arbejder mest hensigtsmæssigt.
Det handler om at komme ud af den lille – og trygge – boble, som virksomhedens kontor kan være. Du skal høre, hvad andre har at sige, og du skal tage denne feedback med ind på kontoret igen og her arbejde videre med denne. Du skal være åben og klar på alle former for feedback, for det kan alt sammen bruges konstruktivt.