At have styr på sin salgsproces er altid vigtigt. Det gælder uanset om du sælger B2C (Business to Consumer) eller B2B (Business to Business). Hvis du ikke formår at lukke dine aftaler, kan det være et tegn på, at der er noget galt med salgsprocessen i din virksomhed. I det følgende vil vi komme ind på, hvad du kan gøre for at forbedre B2B salgsprocessen i din virksomhed.
Hvad er en B2B salgsproces?
En B2B salgsproces er sådan set meget lig med en B2C salgsproces. Den indeholder alle de skridt, som du og kunden skal tage, før der finder et salg sted. Salgsprocessen starter ved det første møde eller samtale, og slutter når der er sket et salg.
Som sælger er det helt afgørende, at du formår at tage ejerskab over salgsprocessen, så det er dig der styrer, hvad der kommer til at ske – og hvornår.
Forbedre din salgsproces med et CRM-system
En helt oplagt måde at forbedre din salgsproces på, er ved at tilknytte et CRM-system til din virksomhed. CRM står for Customer Relationship Management og kan på dansk oversættes til kundestyringssystem. Det er kort sagt et system, som du bruger til at holde styr på alle dine kunder og hvor de er i salgsprocessen. Det er samtidig også her du lagrer al den data og viden du har om dine kunder. Og den data er ekstremt vigtig, når det handler om at få et salg i hus. Jo mere du ved om dine kunder, jo lettere vil du nemlig have ved at sælge til dem.
Hvis du ikke allerede har et CRM-system, bør du derfor anskaffe dig et hurtigst muligt, da det kan gøre en kæmpe forskel i din virksomhed. Hvis du allerede har et CRM-system, men alligevel døjer med problemer i din salgsproces, bør du overveje at udskifte det.