Rejser

Er dit fly forsinket eller aflyst?

Har du nogensinde prøvet at stå i lufthavnen og fundet ud af dit fly er aflyst? Eller måske forsinket? Der er ikke noget værre, hvis man har en deadline man skal nå, at skulle få timer til at gå i lufthavnen, uden man kan gøre hverken fra eller til. Heldigvis er du ofte berettiget til en erstatning, hvis du er så uheldig at dit fly bliver enten forsinket eller aflyst, kort før du skal lette.

Det kan dog være uoverskueligt at sætte sig ind i rettighederne, da de forskellige flyselskaber har forskellige politikker vedrørende erstatning. Specielt hvis man har små børn med, kan det være endnu mere problematisk selv at skulle finde ud af det hele. På Flyjura.dk kan du få hjælp til at beregne hvad du er berettiget til, hvilket kan være helt op til DKK 4.500 pr. passager. Du kan læse mere her om dine muligheder for erstatning. Der er 3 kriterier, der skal være opfyldt for at du kan være berettiget til en erstatning:

  • Dit fly skal være forsinket med mere end 3 timer, og hvis dit fly er aflyst, skal det medføre mere end 2 timer forsinkelse.
  • Din start eller slutdestination skal være inden for EU’s grænser.
  • Hvis forsinkelsen eller aflysningen er grundet ekstraordinære omstændigheder, er du ikke berettiget til erstatning.

Sådan gør du

For at beregne din erstatning skal du bare angive dine personlige oplysninger, hvor meget senere du ankom til dit rejsemål, dato for rejsen samt navn på flyselskab og lufthavn du flyver fra. Derefter får du at vide, hvad dig og eventuelt dine medpassagerer er berettiget til. Nogle gange er man ikke kun berettiget til en sum penge men også forplejning i lufthavnen eller sågar en overnatning på hotel med transport frem og tilbage. Det er altså værd at undersøge sine muligheder, når man har en nem mulighed ved hånden. Det bedste ved muligheden for at gøre brug af denne hjælp til beregning er, at servicen er ganske gratis, hvis man ikke er berettiget til noget. Er du derimod berettiget til erstatning, bliver beløbet overført direkte til dig.

Detaljer til kriterier

Der er nogle tekniske ting, man kan være i tvivl om, angående hvorvidt man opfylder de tre krav til erstatning. De 3 timers forsinkelse bedømmes efter, at ankomsttidspunktet er når flyet er landet, dørene åbne og passagererne har fået lov til at forlade flyet. Derudover er der som tidligere nævnt kun mulighed for erstatning, hvis forsinkelse eller aflysning ikke er grundet ekstraordinære omstændigheder. Dette dækker over politiske situationer, strejke af en tredjepart, medicinsk nødsituation, dårligt vejr, krig osv. Det betyder altså, at flyselskabet kun står til ansvar for omstændigheder, de har kontrol over, hvilket er flyselskabets ansvar at bevise, hvis det kommer dertil. Du kan læse meget mere her, hvis du vil undersøge dine rettigheder i forbindelse med din rejse. Du kan også skrive en mail på info@flyjura.dk for at få en opdatering på din sag.

Click to comment

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

To Top