Markedsføring, promovering og branding er en meget vigtig del af enhver virksomhed. Det er nemlig den måde kunderne kommer til at kende jeres produkt eller ydelse din virksomhed kan tilbyde. Derfor er det også vigtigt, at virksomheden bliver markedsført ordentligt. For eksempel er det essentielt, at din virksomhed ikke bliver associeret med nogle helt andre værdier, end firmaet står for eller at dit produkt bliver markedsført til en forkert målgruppe. Med god markedsføring og branding undgår man således misforståelser og man kan nemmere tiltrække de rette kunder. En god måde at optimere din virksomheds brand, er ved at lave visuel markedsføring. Billeder er ofte lettere at forstå end tekst og budskabet vil være tydeligt for enhver.
Herunder får du nogle få tip til visuel markedsføring, og vil du vide endnu mere, så læs om visuel identitet og branding her.
5 tips til at skabe en visuel identitet
- Lav en designmanual.
Hvis din virksomhed skal være let at genkende, så er det vigtigt at lave en designmanual, hvor man kan slå fast, hvordan virksomhedens brand skal fremstå. Det kan for eksempel være, at man altid bruger den samme font i sin formidling eller der er en bestemt farve eller illustration, der skal kobles til virksomheden. - Hav en rød tråd i alt formidling.
Det er vigtigt at have en rød tråd i al branding, da det er med til at skabe sammenhæng for kunden. Det skaber troværdighed og værdi, hvis budskaberne bliver kommunikeret på samme måde og virker gennemtænkt. Det er med til at fastholde kundens interesse. - Fortæl en historie, der er anderledes end alle andres. I en verden med et utal af virksomheder, der gerne vil skaffe kunder, så er det vigtigt at skille sig ud fra mængden. Med et greb som storytelling kan man inddirekte få kunden til at forestille sig, hvordan din virksomheds produkt kan blive en del af deres liv. En god historie fanger og skaber engagement hos målgruppen.
- Vær tilstede på sociale medier.
En nem måde at brande sig visuelt er ved at have en tilstedeværelse på sociale medier. Facebook og Instagram er platforme, hvor man let kan skabe en visuel identitet og holde kunden opdateret på nye produkter hver eneste dag. Ved at bruge sociale medier kan man således altid være i kundens bevidsthed. - Video fremfor tekst.
Har din virksomhed mange lange budskaber, som du gerne vil ud med, så er det en god idé at lave en video. Der er nemlig meget større chance for, at dine kunder vil klikke på en video og se den færdig, end de vil læse en lang og kedelig tekst. Det er en effektiv måde at kommunikere med kunden, da det vil tage mindre af deres tid.
Kig på fakta
Hvis du stadig er i tvivl om din virksomhed har brug for visuel markedsføring, så burde du læse nogle statistikker. 40% af befolkningen reagerer nemlig mere positivt på visuel information fremfor tekst. Derudover er 90% af al information, der optages i hjernen, visuel og bearbejdes langt hurtigere end tekst.